Na co zwrócić uwagę analizując rynek
Celem analizy danych z rynku jest przeprowadzenie badania, które koncentruje się na ocenieniu atrakcyjności danego rynku w kontekście przeprowadzanych na nim inwestycji. Punktem wyjściowym jest zrozumienie, czym jest rynek. Słowem tym określamy wszelkie procesy wymiany mające miejsce między sprzedającym a kupującym. Natomiast istota rynku osadza się na przyjętym celu.
Cel badania a efekty procesu badawczego
Decyzje, które zostają podjęte w przedsiębiorstwie znajdują wydźwięk w przeprowadzanych badaniach taki jak analiza danych z rynku. Wspomniane badania skupiają się na regularnym obserwowaniu:
- zachowań przedsiębiorców;
- reakcji konsumentów;
- wszystkich innych elementów składających się na relację.
Dokonanie wielopłaszczyznowej obserwacji pozwala na wytyczanie rzetelnych wniosków. Jest to możliwe, jeśli etap zbierania i przetwarzania informacji został podporządkowany ogólnemu celowi badania. Odniesie to także pozytywny wydźwięk, jeśli chodzi o przekuwanie uzyskanych informacji w wiedzę.
Rynek nie jest jednolity
Elementy rynku uwidaczniają jego występującą niejednorodność, która jest efektem zróżnicowania konsumentów, jak i sprzedawców, a w tym relacji ich obejmujących. Do elementów rynku zalicza się:
- podaż – dobra i usługi proponowane przez sprzedawców;
- popyt (efektywny) – obejmuje to, co chcą i co mogą kupić konsumenci;
- cenę – ustalenie warunków sprzedaży.
Segmentacja – o niej warto pamiętać
Przeprowadzanie analiz danych rynkowych powinno uwzględniać podział rynku na tzw. segmenty, czyli w miarę jednorodne części. Analiza segmentów pozwala na zauważenie występujących tendencji i preferencji w danych częściach. O segmentacji można mówić z uwzględnieniem dwóch punktów widzenia:
- z punktu widzenia sprzedawcy – dot. stosunków wymiennych utrzymanych z grupą odbiorców;
- z punktu widzenia nabywcy – koncentruje się na wyborze w miarę jednorodnej grupy sprzedawców.
Wiedza – warunek konieczny wzrostu
Ujmując ogólnie proces badawczy, jakim jest analiza danych z rynku wyróżnia się takie jego elementy jak:
- obserwację rzeczywistości rynkowej;
- stwierdzenie współwystępowania zjawisk, ustalanie występujących zależności;
- zbudowanie modelu;
- prognozowanie przyszłości na podstawie modelu.
Z wykorzystaniem wyspecjalizowanych metod badawczych można uzyskać wiedzę, więc pogłębić świadomość swojej sytuacji. Jednocześnie pozwala to na rozwiązanie wyzwań oraz zwiększenie trafności podejmowanych decyzji rynkowych. Jednak należy mieć na uwadze, że każdy z rodzajów rynku wymaga podejmowania innych decyzji w rozpoznaniu, których pomogą omawiane badania.